HunHír.info

2017. Újkenyér hava 21. nap, Zelemér napja.

A mi Márciusunk

2007. március. 28. 08:40Macho 2007 - HunHír.Hu

Ábel barátom elhívott egy hosszabb útra, hogy télen átalakított motorját alaposabban kipróbálhassa.
Üzenetében írta: „Nap Atyánk fényében irány Erdélyország, kalandra fel!”
Március tizenötödikén olyan szép volt az idő, mint májusban. A sima aszfalton repültek a motorok, délután négykor Marosvásárhelyen voltunk. Sajnos az ottani időszámítás szerint négykor kezdődött az ünnepség a Székely Vértanúk szobránál, amit így egy órával lekéstünk, a kokárdás, ünneplő ruhás emberek már szembe jöttek. A nemzetiszínű koszorúktól szinte roskadozó emlékmű előtt megilletődve álltunk és nem csak a régmúlt, hanem a közelmúlt hőseire is gondoltunk. Az 1990-es Fekete Márciusra, a hat halottra és a több száz sebesültre, Sütő Andrásra és a többiekre.

A Bod Péter református központban kaptunk szállást, és a közkedvelt Majestic- ben vacsoráztunk Ábel barátaival.

Másnap Petőfi szobránál álltunk meg Segesvár mellett, utána pedig irány Szentegyháza, a Hargita!
A hegyi úton is jól vizsgázott az átalakított motor. Ábel jól választott porlasztót és légszűrőt, a beállítások is rendben vannak. Az utolsó kilométereken az út már havas párnák közt kanyargott, és végül latyakos, gödrös szakaszon értünk fel a működő (!) sífelvonónál álló Mandala panzióhoz. Egy későbbi szállásfoglalás miatt jöttünk, de hiába. Indultunk hát tovább Csíkba.

Hamar elfelejtettük a csalódásunkat, ahogy délnek fordulva Tusnádfürdőre értünk. Kedves barátot látogattunk meg itt. Büszke panziótulajdonos már Öcsi, végre hazatért az amerikai taxizásból. Kihagyhatatlan a konyhája, és kényelmesek a szobái az Irisben. A hosszú délutánt végigbeszélgettük, néha felugrott, intézkedett, majd zavartan kért elnézést tőlünk. Mi pedig másnap voltunk zavarban a fizetéskor, szállást és ellátást ajándékba kaptuk!

Tovább délre Csernátonba megyünk, de nem is akármerre! Sepsibükszádnál felkanyarodunk a hegyre, kicsit hibás útban, de hibátlan tájban gyönyörködünk. A Torja völgye nagyon szép. Kézdivásárhelynél a körforgalomnál keressük a csernátoni utat, tíz kilométer után beérünk a faluba. Ott már a fa irányítótáblák elvezetnek a Haszmann Pál Székely Múzeumhoz.

Itt álljunk meg, nem csak egy pillanatra, nem csak egy órára! Állítsuk le a motorokat a bejáratnál, a kocsmával szemben, hadd gyönyörködjenek a falubeliek… Komótosan ballagjunk be a kapun, és hagyjuk, hogy elragadjon az időutazás élménye. Még ne menjünk be az öreg fák mellett álló kúriába, hanem bóklásszunk kicsit a kopjafák és sírkövek közt. Böngészgessük a neveket és évszámokat. Ismerkedjünk. Csodáljuk meg a nyolcadik századi földbe ásott, kőtűzhelyes lakást. Forduljunk egyet a hatalmas udvaron és nézzük meg a mezőgazdasági gépeket a színben. Menjünk be aztán az egyik épületbe, hogy ne maradjon ki a rádiógyűjtemény sem.

A mestergerenda tartja a házat: aki alatta ígéretet tesz, azt meg is kell, hogy tartsa. Sok ház gerendája itt már csak múzeumi tárgy, de még így is lenyűgözők. Akit érdekel az ősi méhész mesterség, találhat különleges kaptárakat, eszközöket. Remekmívű vaskályhákat nézhetsz meg a pincében.

Most végre itt az ideje belépni a gyűjtemény központi épületébe. Erdély teljes története fekszik előttünk. Ne siess, ilyet nem látsz mindennap, mintegy negyvenezer leltározott tárgy van a teljes múzeumban! Sok ismerős történelmi névvel találkozhatsz, de amikor saját családod múltjával állsz szemben, az elmondhatatlan élmény lehet. Ábel megismerte ezt az érzést Csernátonban.

Indulás tovább. Fájó szívvel búcsúzunk a Haszmann testvérektől.

Családi jelmondatuk Kós Károlytól való: „… azt tanultam mindenütt, azt láttam minden nagy nemzetnél, hogy az apák dolgát folytatják az utódok...”

Folytatjuk utunkat haza, Kézdivásárhelyről északnak kanyarodva a Kászon völgyében felfelé.
Megállunk a Nyerges- tetőn. Nemzeti emlékhely. Hogy is írt róla 1965- ben Kányádi Sándor?

„… Úgy haltak meg a székelyek, mind egy szálig, olyan bátran,
mint az a görög háromszáz Termopüle szorosában.
Nem tud róluk a nagyvilág, hőstettükről nem beszélnek,
hírük nem őrzi legenda, dicsőítő harci ének,
csak a sírjukon nőtt fenyők, fönn a tetőn, a nyeregben,
s azért zöldell az az erdő egész Csíkban a legszebben…”

Ilyen volt a mi Márciusunk!
Nemzeti Bulvár

Legfrissebb hírek

Az elmúlt 24 óra hírei

könyv rendelés

A 3. Birodalom mágiája és okkult titkai - Hihetetlen magazin KÜLÖNSZÁM - Hihetetlen MagazinA 3. Birodalom mágiája és okkult titkai - Hihetetlen magazin KÜLÖNSZÁM
Könyv - Bolti ár: 1 499 Ft
Internetes ár: 1 499 Ft
0% internetes kedvezménnyel
Great Again - Újra naggyá tesszük Amerikát - Donald J. TrumpGreat Again - Újra naggyá tesszük Amerikát
Könyv - Bolti ár: 3 290 Ft
Internetes ár: 2 961 Ft
10% internetes kedvezménnyel
Atilla fia, Csaba királyfi - Lezsák SándorAtilla fia, Csaba királyfi
Könyv - Bolti ár: 2 600 Ft
Internetes ár: 2 210 Ft
15% internetes kedvezménnyel
Jaj, de lelkem nem tud felrepülni... - Netye Zoltán PálJaj, de lelkem nem tud felrepülni...
Könyv - Bolti ár: 2 990 Ft
Internetes ár: 2 542 Ft
15% internetes kedvezménnyel
A hunok hódításai és Attila birodalma - Edward GibbonA hunok hódításai és Attila birodalma
Könyv - Bolti ár: 2 800 Ft

Képtárak

Felhívások

Közlemények

Az oldalon található audió, vizuális tartalmak illetve cikkek, és egyéb szövegek a szerkesztők tulajdonát képezik. Kizárólag a szerkesztőség írásos beleegyezésével másolhatók, sokszorosíthatók és terjeszthetők.