A Komáromi Magyar Lovas Színház Az utolsó betyár című előadását júliusban rögzítette a közmédia stábja, a 125 perces előadást vasárnap este nyolc órakor láthatják a nézők a Duna műsorán.
“Az elmúlt évben, december végén a közmédiában bemutatott Honfoglalás című rockopera után immár hagyománynak tekinthető, hogy egy újabb lovasszínházi produkciót láthatnak a nézők a televízió képernyőjén. Az MTVA kulturális missziójának újabb állomása, hogy a kortárs előadóművészet friss tartalmai kerülnek így a nagyközönség elé. Emlékezetes, hogy két héttel ezelőtt egy sikeres, élő operabemutatót követhettek figyelemmel nézőink és hallgatóink a közszolgálati csatornákon” – mondta el Böröcz István, az Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója pénteken a rockoperából készült filmváltozat bemutatóján Budapesten.
A darab és a forgatókönyv Márkos Attila producer nevéhez fűződik, a film zenéjét Szűts István, a Kormorán együttes zeneszerzője írta. A történet a legendás betyárvilág idejébe repíti a nézőjét, fordulatosan mutatja be Jóska, az utolsó betyár történetét – mondta az MTI-nek Pintér Tibor főszereplő, a színház művészeti vezetője, aki felidézte azt is, hogy a közmédiával való közös munka időnként jelentősen befolyásolta az előadást.
“Filmes varázsban gondolkoztunk, de a színház nem tud film lenni” – vélekedett Pintér Tibor az elkészült produkcióról hozzátéve, a nézőknek főként színházként kell tekinteniük a vasárnap este látható filmre. “Harminc lóval dolgozunk, sokszor patetikus jelenetekben, akár egy nagyszabású film is készülhetett volna. Ez azonban mégsem film, mert látszanak a nézők, a kulisszák, a színház” – magyarázta.
Pintér Tibor felidézte, a Honfoglalás című előadásuk sikere után döntötték el, hogy egy “igazi magyar témához” nyúlnak, és mivel a betyárvilágról kevés feldolgozás született, ezért esett a választás Jóska történetére. “Azt csináltuk, amit a hollywoodi filmek, egy történelmi alapból készítettünk egy csodálatos mesét” – vélekedett, kiemelve, hogy a történet nem Sobri Jóskáról, hanem egy fiktív alakról, az “utolsó betyárról” szól. “Igazi magyar kalanddráma született, szerelemmel, ármánnyal, árulással mindez belebújtatva a magyar betyár misztikumába” – fogalmazott a művészeti vezető. Megjegyezte, hogy a történet természetesen tragikus, mégis “sok humorral záródik a történet, tulajdonképpen happy end” – fogalmazott.
A forgatásról elmondta, hogy a lovak nehezen szokták meg a kamerák jelenlétét, a világítást. “A darabban rengeteg pirotechnika van, sokat lőttünk pisztolyokkal a lovak feje fölött. Az én lovam is néha megbokrosodott” – mesélte, hozzátéve, a lovasszínház mindig kiszámíthatatlan, de “épp ettől szép”.
M. Nagy Richárd, a felvétel rendezője arról beszélt, hogy nyolc kamerával júliusban vették fel három nap alatt a produkciót, egy próbanapot és két előadást rögzítettek. A vezető operatőr Reich László volt. Megjegyezte, a forgatás során nagyban segítette őket az, hogy tavaly már rögzítették a Honfoglalás című előadást. A rendező hozzátette: a produkció több lett, mint egy színházi közvetítés, számos érdekes effekttel dolgoztak, valamint olyan közeli felvételeket készítettek, amelyeket színházban nem láthatnak a nézők.
Hunhír.info – MTI
Hunhír.info